|
| FoU-Katalog Projekt finansierade med Riksantikvarieämbetets FoU-anslag |
|
|
| | |
|
Titel | Kulturmiljörelaterad sfi | |
Dnr | 3.2.2-5170-2016 | |
Medelsförvaltare | Blekinge museum | |
Institution | Blekinge museum | |
Projektledare | Hans Bolin | |
Programperiod | 2017-2021 | |
FoU tema | Kulturarv och hållbar utveckling | |
Undertema | Kulturarv, mobilitet och inkludering | |
Vetenskaplig slutrapport för projektet | PDF-fil | |
|
Beviljat belopp |
Anslagsår | Belopp | |
---|
2017 | 1 139 284 | |
2018 | 1 158 284 | |
|
|
Kortfattat syfte Syftet är att undersöka hur ett kulturmiljörelaterat arbete med språkinlärning för nyanlända kan utformas. Vi vill också undersöka på vilka sätt kunskaper om kulturarvets och kulturmiljöns historiska tidsdjup kan bidra till bättre förståelse för olika platser och landskap för nytillkomna grupper. |
|
Sammanfattning För nyanlända är språkkunskaper avgörande för vidare utveckling och etablering i samhället och en viktig utgångspunkt för att tillgodogöra sig kunskap om olika kulturmiljöer i Sverige är att man behärskar svenska språket. I de nationella målen för kulturmiljöarbetet och kulturpolitiken betonas ett inkluderande samhälle med kulturmiljön som gemensam källa till kunskap, bildning och upplevelser. I dagsläget finns det få exempel på hur diskussioner kring kulturarv och kulturmiljön kan användas i samband med språkinlärning och integration. I detta projekt vill vi därför utveckla metoder och praktiker för hur man kan sammankoppla sfi-undervisning med frågor kring kulturmiljö och kulturarv. |
|
Summary Language is an imperative part of integration into Swedish society. Language is also a key to understanding and appreciating Swedish cultural heritage.
National policies for heritage emphasise the importance of culture and heritage as a source of knowledge, education and experiences as part of an inclusive society. There are, however, few practical examples of how to use the cultural environment as a tool for language learning and integration. We therefore aim to investigate the importance of the cultural environment and to develop methods and tools to help recent immigrants find ways to practise their language skills through work within this environment.
|
|
Publikationer som är ett resultat av projektet |
| |
---|
| Titel | Lärarhandledning för SFI-undervisning i kulturmiljöer | Författare | Hans Bolin, Siiri Irskog, Anna Mc Williams | Utgivningsår | 2019 | Utgivare/förlag | Södertörns högskola | Länk | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-36790 | Beskrivning | Publikationen är ett resultat av projektet Kulturmiljörelaterad SFI som genomfördes 2017–2018 vid Södertörns högskola inom tema Kulturarv och hållbar utveckling. Projektet finansierades genom medel från Riksantikvarieämbetets FoU-anslag. |
|
|