|
| FoU-Katalog Projekt finansierade med Riksantikvarieämbetets FoU-anslag |
|
|
| | |
|
Titel | High Chaparral, historiekommunikation och formell/informell utbildning | |
Dnr | 3.2.2-3635-2017 | |
Medelsförvaltare | Jönköping University | |
Institution | Högskolan för lärande och kommunikation | |
Projektledare | Carl-Johan Svensson | |
Programperiod | 2017-2021 | |
FoU tema | Samverkan och dialog | |
Undertema | Gestaltning och aktivering av kulturarv | |
Vetenskaplig slutrapport för projektet | PDF-fil | |
|
Beviljat belopp |
Anslagsår | Belopp | |
---|
2018 | 750 000 | |
2019 | 750 000 | |
|
|
Kortfattat syfte Syftet är att undersöka hur en kommersiell miljö inriktad på förmedling av historia och kulturarv används av skolor och hur skolelever relaterar till historien. I studien undersöks de utbildningsprogram med historiskt fokus som erbjuds för årskurs 4–6 på westernparken High Chaparral. |
|
Sammanfattning Westernstaden High Chaparral är en av Sveriges största historiekommunicerande platser. Som en del av verksamheten erbjuds utbildningspaket till skolor i årskurs 4–6. Eleverna får ta del av tre utbildningsblock à 15 minuter. I övrigt tar eleverna sig an parken mer fritt. Vissa delar av westernstaden grundas i historisk autenticitet, medan andra är baserade på en mytologisk föreställning av den aktuella tidsperioden där Zorro och Lucky Luke kan dyka upp. En skoldag på temaparken ger många intryck och i studien undersöks hur en kommersiell miljö inriktad på förmedling av historia och kulturarv används av skolor och hur skolelever relaterar till historien. |
|
Summary The wild west theme park High Chaparral is one of Sweden's largest history communicating sites. As part of the business, schools in grades 4–6 are offered education during a visit. The education consists of three blocks of 15 minutes each. Then the students visit the park more freely. Some parts of the theme park are based on historical authenticity, while others are based on a mythological depiction of the current time period where you can meet Zorro and Lucky Luke. A school day at the theme park results in sprawling impressions and the study examines how a commercial institution focused on history and cultural heritage is used by schools and how children relates to history. |
|