|
| FoU-Katalog Projekt finansierade med Riksantikvarieämbetets FoU-anslag |
|
|
| | |
|
Titel | Skolbarn relaterar till historiska platser | |
Dnr | 3.2.2-5128-2016 | |
Medelsförvaltare | Linköpings universitet | |
Institution | Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur | |
Projektledare | David Ludvigsson | |
Programperiod | 2017-2021 | |
FoU tema | Kulturarv och hållbar utveckling | |
Undertema | Kulturarv, mobilitet och inkludering | |
Vetenskaplig slutrapport för projektet | PDF-fil | |
|
Beviljat belopp |
Anslagsår | Belopp | |
---|
2017 | 1 265 000 | |
2018 | 1 333 000 | |
2019 | 1 468 000 | |
|
|
Kortfattat syfte Syftet med studien är att undersöka hur kulturarvsmiljöer används i skolans undervisning, och som en viktig del därav hur skolbarn relaterar till historiska platser och miljöer. |
|
Sammanfattning Hur relaterar skolbarn till historiska platser och miljöer? Vi undersöker hur kulturarvsmiljöer används i skolans undervisning, men med fokus på barnens perspektiv. Studien bygger på observationer av skolbarn som besöker kulturmiljöer. Barnen får sedan rita teckningar och skriva om besöket, varefter de intervjuas. Studien ska främja samverkan mellan skola och kulturmiljöer. Inte minst ska den öka kunskapen om hur barn med olika bakgrund relaterar till platser i sin närmiljö. |
|
Summary The study investigates how school children relate to cultural heritage sites. The Swedish school curriculum states that pupils should learn by “meeting places”, but it is not known how this works in practice. The researchers will observe school children in the classroom preparing for visiting a cultural heritage site, observing them also during the visit, and again in the classroom after the visit. The children will then make drawings or write short essays about the heritage site, and these works will form the basis for interviews. The study should simplify cooperation between schools and heritage sites. |
|