|
| FoU-Katalog Projekt finansierade med Riksantikvarieämbetets FoU-anslag |
|
|
| | |
|
Titel | Det gemensamma rummet | |
Dnr | 3.2.2-5180-2016 | |
Medelsförvaltare | Karlstads universitet | |
Institution | Institutionen för kultur- och samhällsvetenskap | |
Projektledare | Kenneth Nordgren | |
Programperiod | 2017-2021 | |
FoU tema | Kulturarv och hållbar utveckling | |
Undertema | Kulturarv, mobilitet och inkludering | |
Vetenskaplig slutrapport för projektet | PDF-fil | |
|
Beviljat belopp |
Anslagsår | Belopp | |
---|
2017 | 950 605 | |
2018 | 960 000 | |
2019 | 970 000 | |
|
|
Kortfattat syfte Syftet är undersöka materiellt kulturarv som resurs för att underbygga ett interkulturellt historiskt lärande. Vi vill undersöka hur historiska föremål kan användas för att integrera migration och kulturmöten som perspektiv i skolans historieundervisning och för att förbinda elevens erfarenheter med det historiskt annorlunda. Projektet rör nyanlända elever på gymnasiet samt mellanstadieelever. |
|
Sammanfattning Projektet "Det gemensamma rummet" sätter kulturarv i relation till ungas erfarenheter av samtidens mångkulturella samhälle. Genom att arbeta med historiska föremål undersöks möjligheter att göra det historiska lärandet och det omgivande kulturarvet till relevanta ingångar för unga människor att förstå den egna samtiden. Skolans historieförmedling bygger ofta sina sammanhang utifrån avgränsade etniska grupper och nationalstater. Detta dominerande metanarrativ förstärker föreställningar om homogena gränsdragningar och gör kulturarvet statiskt och exkluderande. Kulturarv som en del av ett gemensamt rum har potential att levandegöra att mångkulturalitet alltid varit en del av historien. |
|
Summary The purpose is to explore ways that heritage can be incorporated into history education and used to address processes of migration and cultural encounters. School history tends to construct narratives around distinct ethnic groups and national states. The dominant meta-narrative risks enhancing preconceptions of homogeneous cultural and geopolitical boundaries. The cultural heritage are part of "a common space" that affords rich opportunities to highlight the ways multiculturality has always been inherent to history. The goal is to develop an educational resource to guide intercultural education (school years 4-6 and newcomers) to be used by history and heritage educators. |
|