|
| FoU-Katalog Projekt finansierade med Riksantikvarieämbetets FoU-anslag |
|
|
| | |
|
Titel | TEKLA 2030: transportinfrastrukturens effekter på kulturmiljö och landskap | |
Dnr | RAÄ-2019-2124 | |
Medelsförvaltare | KMV forum AB | |
Institution | Institution ej tillämplig | |
Projektledare | Hans Antonsson | |
Programperiod | 2017-2021 | |
FoU tema | Samverkan och dialog | |
Undertema | Samverkan med andra samhällsaktörer | |
|
Beviljat belopp |
Anslagsår | Belopp | |
---|
2020 | 310 920 | |
2021 | 350 000 | |
|
|
Kortfattat syfte Avser delfinansiering av ansökan skickad till Trafikverket (TrV), men där RAÄ har tre arbetspaket (AP) vars syfte är att analysera branschens aktörer och deras synsätt kring transportinfrastrukturens effekter på kulturmiljö och landskap samt ta fram en standard kring effektprioritering och metodval. Presentation vid RAÄ har genomförts av KMV forum och TrV. |
|
Sammanfattning Vägar/järnvägar förändrar landskap och kulturmiljö kraftigt. Projektet vill svara på frågan: vilka effekter har transportinfrastruktur på kulturmiljö och landskap? Svar saknas då många aktörer hanterar frågan olika. Det leder till effektivitetsproblem (tillstånd, upphandling, genomförande, uppföljning) men också till rättsosäkerhet och minskad förutsägbarhet. Projektet vill tillskapa en standard. Lösningarna till ansökans fem identifierade problem medverkar till att uppfylla flera av TrV:s och RAÄ:s strategiska behov. Forskningen är tvärvetenskaplig (aktörer från akademi, myndighet, företag). Ansökan omfattar alla 3 hållbarhetsaspekter. Metodiken är text- och intervjustudier i 3 arbetspaket. |
|
Summary The responsibility for the cultural heritage has been delegated also to the STA whose roads/railways notably change the landscape. The project aims to answer: what effects does transport infrastructure have on the cultural heritage/landscape? There is not one answer as many actors handles the issue different. This leads to efficiency problems, ranging from permits, procurement and implementation. Solutions to the applications five identified problems of the meet several of STA's and SHB's strategic needs. The research team is multidisciplinary (academia, government, companies) and cover all 3 sustainability pillars. This application includes text and interview studies in 3 WP's |
|