|
| FoU-Katalog Projekt finansierade med Riksantikvarieämbetets FoU-anslag |
|
|
| | |
|
Titel | Utställningars materialitet: Digitaliseringens betydelse för meningsskapande | |
Dnr | RAÄ-2022-2393 | |
Medelsförvaltare | Stockholms universitet | |
Institution | Institutionen för pedagogik och didaktik | |
Projektledare | Eva Insulander | |
Programperiod | 2017-2021 | |
FoU tema | Museernas digitala omställning | |
Undertema | Lärande och pedagogisk verksamhet | |
|
Beviljat belopp |
Anslagsår | Belopp | |
---|
2023 | 737 313 | |
2024 | 800 802 | |
|
|
Kortfattat syfte Projektet syftar till att skapa kunskap om digitaliseringens konsekvenser för utställningsmediet och för besökares möjligheter till meningsskapande. Särskilt undersöks hur digitala medier används och skapar villkor för lärande. Utifrån begreppet materialitet undersöks vilka möjligheter och begränsningar som skapas beroende på teckensystemens logik, produktionsmediet och det materiella uttrycket. |
|
Sammanfattning Under de senaste decennierna har digital teknologi kommit att spela en alltmer central roll inom de flesta områden i samhället. Inom museernas verksamhetsområde har ny teknologi bland annat inneburit nya möjliga sätt att arbeta med förmedlingsuppdraget. Detta projekt har för avsikt att skapa kunskap om digitaliseringens konsekvenser för utställningsmediet och för besökares möjligheter till meningsskapande. Projektet undersöker hur digitala medier används och skapar villkor för lärande vid de museer som ingår i SMTM. Fokus riktas mot frågor om vilka möjligheter och begränsningar de digitala medierna skapar i mötet med elever och andra besökare. |
|
Summary Digitization has had a transformative impact on museum practices in recent years, including the work with exhibitions. The aim of this project is to produce knowledge about the effects of digitization in relation to the exhibition medium and to visitors' meaning-making. It does so by investigating how digital technologies are employed and how specific applications contribute to learning in the museums which are part of SMTM. With the notion of materiality as a starting point, the project analyzes how different applications produce possibilities and constraints depending on the logic of modes, media and the material expression. |
|